5 gode grunde til at squatte

5 gode grunde til at squatte

Der er ingen tvivl om, at squat er en super god øvelse til at udvikle ben muskulaturen, men her får du 5 andre gode grunde til at træne squat (selvom vi sikkert kunne nævne 100 grunde):

1. Træner triple ekstension

Vil du gerne være eksplosiv er en god triple ekstension en helt essentiel del heraf. Triple ekstension er en stor del af næsten alt slags sport og kan du forbedre denne, er der en god chance for du også vil præstere bedre. Både når det kommer til at kunne hoppe højt, men også løbe hurtigere mm.

Triple ekstension er det der finder sted, f.eks. under et hop hvor man efter at være gået ned i benene, på vej op, strækker hofte, knæ og ankler i timet sekvens. Derved generes stor kraft, og højest mulig hastighed på vej op, hvorved at man hopper højest muligt eller flytte sig hurtigst muligt. Vil du have den størst mulige overførbarhed fra dit squat, er det derfor også vigtigt at du fokusere på en kraftig triple ekstension. Dette gør du ved at trykke maksimalt igennem i alle dine gentagelser og hele vejen op. Dette kan sagtens gøres selvom vægten er tung, hastigheden behøves nemlig ikke nødvendigvis være høj, blot indsatsen er maksimal.

2. Rammer mange muskelgrupper (multiledsøvelse)

Udover at styrke forlårene, som er er det primære formål med at lave squats, så vil man samtidig også træne langt flere muskler end blot disse. Eftersom vægten befinder sig på nakken vil der være mange sekundærer muskler der står for at stabilisere vægten under squattet, såsom mavemusklerne, lænden, øvre ryg osv.
I forlængelse af, at squat er en triple ekstension, vil der være mange muskler involveret i at få vægten tilbage til udgangspositionen udover forlåret, f.eks. baglår, balder, læg osv. Squat er derfor en øvelse hvor man får meget ”bang for the buck” sammenlignet med andre øvelser. Så går du med et ønske om at opbygge den største generelle styrke, er squat et rigtig godt valg.

Går du med et ønske om at tabe dig, er squat af samme grund også et godt valg. Ved at få aktiveret en stor del muskelmasse vil din krop forbruge mere energi under udførelsen, men også ved den efterfølgende genopbygning. Begge dele for bidrage til højere energiforbrug, hvilket vil bidrage positivt til et vægttab. Derfor er “store” øvelser der involvere mange muskelgrupper altid et solidt valg.

3. Overførbarhed til sport

Som tidligere nævnt kan squats være med til at forbedre din triple ekstension der er en stor del af flere sportsgrene. Derfor har flere studier også vist at en forbedret maksimal styrke i squat også forbedrer præstationen i hop, sprint, agility-test mm. Yderligere kan et forbedret squat også give en bedre løbeøkonomi, altså mindske den mængde af energi man skal bruge pr. skridt under løb. Der er derfor mange gode grunde til at få lavet sine squats. Så vil du derfor gerne være bedre til din primære sport, er det altså en god idé at bruge tid på at perfektionere dit squat.

4. Øget mobilitet

Selvom en vigtig del af at kunne squatte korrekt er at have tilstrækkelig smidighed, så kan squat-bevægelsen i sig selv også gøre meget. Her er det især smidigheden omkring hofte og inderlår der kan forbedres. Så selvom du ikke kan lave det fulde squat korrekt endnu, kan det være en god idé stadig at træne bevægelsen, både for at indøve teknikken, men også for at øge din smidighed. Har du vægt på nakken kan du køre dybden til lige omkring grænsen for din smidighed og med tiden forsøge at komme længere og længere ned. Øver du bevægelsen uden vægt kan du øve dig i at sidde i bundpositionen og forsøge at sidde mere og mere komfortabelt og oprejst her. Med tiden vil du så opleve at du vil få nemmere og nemmere ved at udføre et squat og at det vil blive mere behageligt for dig at befinde dig i de dybere positioner.

5. Overførbarhed til andre løft

En overset fordel ved at forbedre dit squat er, at det ofte vil have en god effekt på dine andre løft. Her er dødløft et rigtig godt eksempel. Forbedrer du dit squat, vil du med stor sandsynlighed også opleve fremgang i din dødløft, i nogle tilfælde også helt uden at træne dødløft sideløbende. Dette skyldes, at squat involverer et stort antal muskelgrupper, der alle vil styrkes under træning heraf og at mange af disse muskler også går igen i en øvelse som f.eks. dødløft. Da squat har denne positive virkning på andre løft går den også under kategorien basis-øvelser og bør altså i den ene eller den anden form indgå i næsten ethvert træningsprogram.

Squat is life